Ένα μεγάλο ερώτημα που συνοδεύει πάντα την έναρξη της σχολικής περιόδου στη ζωή του παιδιού είναι “Πότε πρέπει να αρχίσει τα μαθήματα αγγλικών;”. Οι περισσότεροι γονείς αναρωτιούνται ποια είναι η καταλληλότερη ηλικία για να αρχίσει το παιδί τους αγγλικά ώστε να τους εξασφαλίσει ένα αποδοτικότερο μέλλον στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας.
Σύμφωνα με την θεωρία ψυχοκινητικής ανάπτυξης του Piaget, από το 3ο μέχρι το 6ο έτος το παιδί διανύει την περίοδο της προσυλλογιστικής σκέψης (3ο, 4ο έτος: προεννοιολογική σκέψη, 5ο ,6ο έτος: διαισθητική σκέψη). Σε αυτή την περίοδο η γνωστική λειτουργία στηρίζεται μόνο στα άμεσα δεδομένα των αισθήσεων και στις κινητικές αντιδράσεις. Επίσης, εμφανίζονται οι προέννοιες, οι πρώτες αφελείς σημασίες που αποδίδει το παιδί στις λέξεις που χρησιμοποιεί. Προς το τέλος αυτής της περιόδου αρχίζει και η μετάπλαση του εξωτερικού κόσμου σε πνευματικό, ενώ σε συνδυασμό με την εμφάνιση της ανακλητικής μνήμης, της ανάπτυξης της γλώσσας και του συμβολικού παιχνιδιού που ήδη το παιδί χρησιμοποιεί, κάνουν το τέλος αυτής της περιόδου κατάλληλο για την ένταξη του παιδιού σε ένα τμήμα “kids” όπου το μάθημα στηρίζεται στον προφορικό λόγο, την κίνηση, το παιχνίδι, το τραγούδι, τον χορό και τις κατασκευές, ενώ πρέπει να αποφεύγεται σε αυτό το επίπεδο η παραγωγή γραπτού λόγου.
Καθώς το παιδί συνεχίζει να αναπτύσσεται νοητικά , οι πρώτες αληθείς λογικές νοητικές πράξεις αρχίζουν να πραγματοποιούνται γύρω στο 7ο έτος. Σε αυτή την περίοδο, το παιδί μπορεί να κάνει συγκεκριμένες λογικές νοητικές πράξεις σε συγκεκριμένο παραστατικό υλικό. Από τα 7 του χρόνια δηλαδή μπορεί να μετασχηματίζει νοητικά και πνευματικά δεδομένα, να τα επεξεργάζεται, να τα ταξινομεί και να τα κατανοεί, ικανότητες απαραίτητες για την εκμάθηση μιας γλώσσας. Έτσι, όλα αυτά, σε συνδυασμό με τη γνωστική διατήρηση (σταθεροποίηση στην σκέψη ενός διανοητικού στοιχείου) που επίσης αποκτά σε αυτή την ηλικία και το πιο ανεπτυγμένο και περισσότερο ακριβές λεξιλόγιο του παιδιού, η ηλικία των 8 ετών θεωρείται κατάλληλη για για την έναρξη μαθημάτων ξένης γλώσσας. Βέβαια, σε καμμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει αυτό κανόνα για όλα τα παιδιά, αφού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο το νοητικό του υπόβαθρο, η κοινωνική του ωριμότητα και το κατά πόσο έχει εξοικειωθεί με την ελληνική γραφή και ομιλία.
Τέλος, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη και την επιθυμία του παιδιού και το κατά πόσο νιώθει έτοιμο να ξεκινήσει σε μια ηλικία μικρότερη από τα 8 ή ακόμα και να περιμένουμε και για ένα μικρό χρονικό διάστημα μετά τα 8 του. Αν λάβουμε υπόψη μας όλα τα παραπάνω, το παιδί θα ξεκινήσει την πορεία του στον κόσμο της ξένης γλώσσας με όλα τα εφόδια να την αγαπήσει και διαπρέψει σε αυτήν.
Διονυσία Κοκκίνη
Σχολική Σύμβουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου